Kontakt os







 

Irak: Al-Jazeera ta'r føringen i Irak
Fredag 28. marts 2003
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Tv-stationen al-Jazeera fra Qatar hæver, at stationen har fået magten over dækningen af Irak-krigen, og det er iflg. stationen første gang at arabisk medier har fået overtaget i forhold de vestlige medier. Al-Jazeera har 8 tv-hold i Irak og er bl.a. den eneste nyhedskanal, der rapporterer direkte fra byen Basra.
Al-Jazeera er bl.a. blevet kritiseret for at vise døde kroppe og mishandlede lig, men en talsmand for stationen afviser kritikken iflg. MediaGuardian. Al-Jazeera forbeholder sig retten til at vise billederne, fordi man mener, at medierne har en pligt til at vise den blodige pris for krigen.

Station er upopulær blandt de vestlige medier. "De kan ikke li' det på denne måde det sker på. De ønsker at kontrollere nyhededsstrømmen. Kontrol med nyhederne er imidlertid blevet for svært på grund af udviklingen i kommunikationsformerne", siger en talsmand for al-Jazeera, og tilføjer at mangle vestlige medier er mere tilbøjelige til at censurere indslag end arabisk tv-kanaler.

Al-Jazeera ejes af Qatar og finansieres af moderate kræfter på den arabiske halvø. Stationen blev grundlagt i 1996 og rekrutterede mange journalister fra en tidligere arabisk sproget BBC-kanal. Stationen fik imidlertid først sit gennembrud i forbindelse med den seneste Afghanistan krig.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002