Kontakt os







 

TV 2 taber EU-sag om statsstøtte
Torsdag 9. november 2017
Af Redaktionen
 
Efter over sytten års tovtrækkeri i EU, er der i dag faldet en endelig afgørelse ved EU-domstolen om TV 2. Afgørelsen afviser TV 2's appel, og slår fast at TV 2 modtog statsstøtte.


I dommen fastslås det, at reklameindtægter, som blev overført fra TV 2 via TV 2-fonden i 1995 og 1996, var statsstøtte. Det oplyser EU-Domstolen iflg. Ritzau.

Med dommen ophæves en tidligere afgørelse i EU-retten fra 2015.

Det var det daværende SBS Broadcasting, der i 2000 klagede, hvorefter Europa-Kommissionen gik i gang med at undersøge, hvordan TV 2 blev finansieret. Efter fire år blev det afgjort, at støtten var forenelig med reglerne for det indre marked – med undtagelse af et beløb på 628,2 mio. kr., som TV 2 så skulle betale tilbage til den danske stat. Plus renter.

Den afgørelse søgte både TV 2, den danske stat, Viasat og SBS at få annulleret hos EU-Retten, og i 2015 kom EU-Retten TV 2 i møde, oplyser Ritzau videre.

Men nu har EU-Domstolen altså ophævet dommen fra EU-Retten.

Dommen kan få store økonomiske konsekvenser for TV 2 og ikke mindst kan det betyde, at et muligt salg af TV 2 må aflyses. Politiken.dk skriver således, at dommen kan betyde, at TV 2 bliver tvunget til at betale 'ulovlighedsrenter' af støtten tilbage. En sag om 'ulovlighedsrenter' - anlagt af Viasat - ligger og venter i Østre Landsret, hvor Viasat mener, at TV 2 skal betale mindst 1,8 mia. kr. tilbage til den danske stat.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002