Kontakt os






 

Ingen skjult reklame i stumfilm
Torsdag 27. august 2015
Af Stig Hartvig Nielsen
 
DRs store 90 års jubilæumsshow den 1. april i år havde været i gang under et minut, før den dårlige stemning spredte sig hjemme i stuen hos en mandlig seer, der allerede samme aften skrev en klage til Radio- og TV-nævnet. Seeren mente, at DR i en lille stumfilm med værterne Louise Wolff og Jakob Riising gjorde skjult reklame for firmaet L’Easy. Men det afviser nævnet.


Stumfilmen på DR1 blev indledt med gammeldags musik og teksten: ”Danmark 1. april 1925”, som var den dag, Statsradiofonien sendte første gang. Herefter ser man et hus med en veteranbil holdende udenfor.

Inde i hjemmet ser man en dagligdags-situation med et ægtepar, hvor manden læser avis, og konen skænker kaffe. Ægteparrets tøj og hjem er indrettet i gammeldags stil, så det forestiller Danmark for 90 år siden. Herefter ses teksten: ”Bank, bank, bank”. Ægteparret er forundrede, og manden mimer: ”Hvem kan det mon være?”

Manden rejser sig og går ud for at åbne døren, og konen mimer: ”Hvem er det?”

”Det er Peter”, mimer manden. ”Hvem Peter?” mimer konen, hvorefter manden vender tilbage til stuen med et stort radioapparat i favnen. ”Peter fra L’Easy’, mimer manden.

Senere i filmen refererer parret også til andre ting, der ikke fandtes i 1925 – for eksempel Maude fra ’Matador’, yogamåtter og Billed-Bladets store TV-pris.

Klageren mente, at DR gav L’Easy en eksponering i stumfilmen, som gik ud over, hvad der var berettiget. Og det var derfor, han bad nævnet se på sagen.


Humor og satire

I sit høringssvar understregede DR, at stumfilmen tog udgangspunkt i, hvordan DRs første radioudsendelse i 1925 kunne være blevet oplevet af den danske befolkning. Og DR understregede, at filmen netop var forsøgt lavet humoristisk og satirisk ved at nævne produkter og begivenheder, som ingen havde tænkt på eller oplevet allerede i 1925.

DR forklarede, at man redaktionelt valgte at medtage sætningen om Peter fra L’Easy i stumfilmen, fordi selve sætningen ”Det er Peter fra L’Easy” og dennes overeksponering i medierne med tiden er blevet til en talemåde, som er almindeligt kendt af befolkningen.

DR svarede også nævnet, at man ikke mente, henvisningen til L’Easy udgjorde skjult reklame, da hverken firmaets logoer eller produkter blev fremhævet, rost eller anprist. Og den holdning deler Radio- og TV-Nævnet, der i sin afgørelse fastslår, at DR ikke gik over stregen i sit jubilæumsshow.

”Samlet set finder Radio- og TV-Nævnet, at henvisningen til det velkendte reklameslogan for L’Easy i denne konkrete sammenhæng er redaktionelt berettiget,” hedder det i afgørelsen, hvor nævnet konkluderer, at DRs jubilæumsshow ikke indeholder skjult reklame for L’Easy i strid med reklamebekendtgørelsen og radio- og fjernsynsloven.


Foto: Louise Wolff og Jacob Riising var værter i DRs 90 års-show, hvor de også bød på stumfilm. Men der var ingen skjult reklame, mener Radio- og TV-nævnet. (Fotograf: Lars E Andreasen)


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002