Kontakt os







 

Uberettiget millionstøtte til kristen lokal-tv
Mandag 30. marts 2015
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Fire kristne tv-stationer skylder samlet 3,5 millioner kroner til staten, penge der er blevet udbetalt i uberettiget støtte. Pengene skulle bruges til at producere egne lokale programmer, men i stedet har de kristne lokal-tv-stationer bl.a. genudsendt religiøse forkyndelsesprogrammer fra USA. Kritikere mener, at der er tale om spekulation.
I perioden mellem 2010 og 2014 har der været en række sager med kristne tv-stationer, som ser ud til at have kostet statskassen flere millioner kroner, som stationerne har modtaget i uberettiget driftsstøtte til at producere lokal-tv. Det skriver Journalisten.dk.

De lokale tv-stationer afviser selv kritikken, men for størstedelens vedkommende kan de ikke dokumentere, hvad pengene er gået til.

Peter Kramer, der er direktør for TV 2 Østjylland, er en af de store kritikere af de kristne tv-stationer: ”De halede penge hjem alle steder, og så sendte de noget tv ud, der stammede fra Californien. Det kan ikke have kostet dem en krone at lave. Det foregik, tror jeg, systematisk,” siger han.

Gitte Thomsen er sekretariatsleder i paraplyorganisationen Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet (SAML). Hun bekræfter billedet, og oplyser at SAML også kunne konstatere, at kristne tv-stationer udnyttede reglerne og spekulerede i ’tilskudsrytteri’ : ”Det var en uomtvistelig kendsgerning, at nogle udnyttede det. Noget af det værste var, når man kunne se, at programmet, man udsendte, var et direkte download fra et eller andet amerikansk, norsk eller svensk web-tv. Uden redigering, uden oversættelse eller tekstning - det blev bare sendt, som det var,” forklarer hun til Journalisten.dk, og påpeger, at sagen rækker langt ud over de kristne tv-stationer.

Radio - og tv-nævnet har kørt sager imod fire forskellige kristne tv-stationer: Glory-TV, TV7, UCB TV og DG-TV, og tre af stationerne har fået inddraget deres sendetilladelse - en enkelt station har frivilligt tilbageleveret den. Inddragelsen skyldes, at stationerne bl.a. har sendt amerikanske forkyndelsesprogrammer, forsøgt at få programmer til at ligne egenproduktion og sendt programmer i regioner, hvor de ikke havde lokal relevans.

Nu står de fire kristne tv-stationer tilbage med en samlet gæld på 3,5 millioner kroner, som de uberettiget har modtaget i støttekroner, og som de skal tilbagebetale til staten.

Inddrivelsen af tilskuds-millionerne er i dag overdraget til SKAT. Her er sagerne indtil videre strandet – bl.a. fordi tv-foreningerne nu er opløst.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002