Kontakt os







 

Pressenævnet kritiserer TV 2 for program om donorbørn
Fredag 27. marts 2015
Af Stig Hartvig Nielsen
 
I TV 2's dokumentarprogram 'Donorbørn' blev Sundhedsstyrelsen kritiseret af flere kilder, men styrelsen fik ikke mulighed for at svare på kritikken. Derfor får TV 2 nu kritik af Pressenævnet.
Ifølge reglerne for god presseskik skal medierne - i særlig grad - efterprøve oplysninger der kan virke skadelige, krænkende eller agtelsesforringende for nogen, og det skal ske inden oplysningerne bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende.

Og den regel opfyldte TV 2 ikke godt nok i udsendelsen 'Donorbørn', som TV 2 bragte i november måned sidste år.

Udsendelsen handlede bl.a. om en ung dansk kvinde, hvis far var en anonym sæddonor. Den unge kvinde i udsendelsen havde arvet en genetisk sygdom fra donorfaren, og hun forsøgte at finde frem til andre donorbørn fra samme donor for at gøre dem opmærksom på risikoen for den nedarvede sygdom.

Den unge kvinde kontaktede Sundhedsstyrelsen i en mail for at få hjælp til at identificere andre efterkommere af samme donorfar. Sundhedsstyrelsen oplyste i sit skriftlige svar til kvinden, at styrelsen havde besluttet ikke at gennemgå ca. 2.700 journaler manuelt.

Styrelsen mente ikke at have ressourcerne til at gennemgå et stort antal patientjournaler for at identificere de donorbørn, som var i risiko for at have arvet sygdommen. Dette blev Sundhedsstyrelsen kritiseret for flere gange i løbet af udsendelsen. Sundhedsstyrelsen fik dog ikke mulighed for at svare igen på kritikken.

Pressenævnet udtaler derfor kritik af TV 2, da Sundhedsstyrelsen burde have fået mulighed for at svare på kritikken i udsendelsen.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002