Kontakt os







 

Pressenævnet kritiserer DR-dokumentar
Fredag 31. oktober 2014
Af Stig Hartvig Nielsen
 
DR får alvorlig kritik af Pressenævnet for dokumentaren 'Østarbejdernes bagmænd', som blev sendt på DR1 den 12. maj i år. DR har lavet flere fejl.

DR oplyser i dag i en pressemeddelelse:

Dokumentarprogrammet 'Østarbejdernes bagmænd' så nærmere på, hvordan en ny branche – vikarfirmaer, som leverer østarbejdere til lave priser - har set dagens lys, i takt med at strømmen af østeuropæiske arbejdere er taget til de seneste år til Danmark.

Efter udsendelsen gik stifteren af og aktionæren i vikarfirmaet Atlanco, Michael O’Shea, til Pressenævnet med en stribe klagepunkter. Fx mente han, at han slet ikke burde være blevet omtalt i udsendelsen, da han trådte ud af direktionen i 2004. Det ser Pressenævnet imidlertid ingen grund til at kritisere DR for.

O’Shea klagede også over DRs brug af anonyme kilder i programmet, og på det punkt noterer Pressenævnet, at DR ikke har undladt at udvise fornøden kildekritik over for de anonyme kilder. Til gengæld kritiserer nævnet DR for, "at det ikke er dokumenteret som utvivlsomt korrekt", at "Michael O’Shea har masser af penge, som han bruger til at skade folk med, økonomisk eller fysisk", som det bliver formuleret i dokumentaren.

Pressenævnet kritiserer på den baggrund DR for ikke at have dokumenteret beskyldningen eller givet klageren mulighed for at svare på den. Nævnet har bl.a. her lagt vægt på, at DR i forvejen var i skriftlig dialog med klageren, men netop denne udtalelse var ikke forbi ham. Derfor havde Michael O’Shea grund til at tro, at de væsentlige forhold var blevet forelagt ham, mener Pressenævnet.


DR beklager lydklip

DR får derudover kritik for lydsporet til 'Østarbejdernes bagmænd'. I den telefonsamtale, som det lykkedes for DR at få med Michael O’Shea i den journalistiske research, gjorde han det klart, at han ikke ville fortsætte samtalen, hvis interviewet blev optaget. I udsendelsen stopper samtalen derefter med lyden af en bip-tone, som om klageren smider røret på. Det er imidlertid kun DRs båndoptagelse, der sluttede på det tidspunkt, og lyden er indsat efterfølgende. Derfor kritiserer Pressenævnet brugen af lyden.

Direktør for DR Danmark, Anne-Marie Dohm, tager Pressenævnets kendelse til efterretning og beklager fejlen.

"Der er sat en lyd ind, som ikke fandt sted i virkeligheden, og det må man ikke i en dokumentar. Det er en alvorlig journalistisk fejl i en kritisk dokumentar, og det vil jeg beklage. Vi vil nu se vores redaktionelle kontrolsystemer efter for at undgå, at det sker igen," siger Anne-Marie Dohm.

Klageren har ønsket et genmæle, og DR er nu blevet pålagt at offentliggøre Pressenævnets kendelse i forbindelse med et dokumentarprogram mellem klokken 20.30 og 21.30 eller lige før den sene TV-Avis. Derudover skal kendelsen bringes to dage på dr.dk’s forside, hvorefter den efterfølgende skal ligge på sitet dr.dk/fejlogfakta.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002