Kontakt os







 

Nævn kritiserer DRs måde at rette på
Mandag 29. september 2014
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Pressenævnet kritiserer nu måden, som DR har bragt rettelser på, oven på dokumentaren ’Østarbejdernes bagmænd’, der blev vist på DR1 den 12. maj i år.
’Østarbejdernes bagmænd’ handlede om vikarbureauers brug af arbejdskraft fra Østeuropa til lave lønninger og omdiskutable arbejdsvilkår. Bl.a. blev firmaet Atlanco Reimecs arbejdsmetoder omtalt, og bagefter klagede firmaet over udsendelsen til Pressenævnet.

I programmet fortalte en polsk arbejder om en arbejdsulykke, han var udsat for, og at han ikke havde fået udbetalt sygesikring bagefter. Efter programmet var blevet sendt, viste det sig imidlertid, at han har fået 3.074 euro fra den cypriotiske sygesikring.

DR rettede fejlen på sit fejl- og fakta-site på dr.dk/omdr den 23. juli i år – men fejlen blev først rettet over to måneder senere for seerne på DR1, hvor programmet var blevet sendt. Det var for sløvt, mener Pressenævnet, der nu har pålagt DR at offentliggøre nævnets kritik af rettelsen på DR1.

Samtidig får DR også kritik for den rettelse, der blev bragt på dr.dk/omdr i juli.

Udsendelsen var tilgængelig på dr.dk/tv, men blev taget af, da DR opdagede fejlen. Da DR blev klar over svipseren, blev der bragt en artikel om fejlen på dr.dk/fejlogfakta under dr.dk/omdr.

Her lyder det i afgørelsen:

”Pressenævnet kritiserer DR for at rette fejlen på en underside under ’Om DR’, selvom udsendelsen med fejlen var offentliggjort på siden for tv-udsendelser ’TV’. Seere af udsendelsen på tv-siden kan ikke forventes at lede efter rettelsen på ’Om DR’,” udtaler nævnet, der derfor kritiserer DR og pålægger DR at bringe afgørelsen på dr.dk.

Klageren, Atlanco Reimec, havde også klaget til Pressenævnet over brug af anonyme kilder i udsendelsen, og over DRs omtale af, at klageren skulle gøre brug af en database, hvor oplysninger om arbejdere fra Østeuropa bliver registreret – samt over DRs omtale af, at klageren har bortført den portugisiske arbejder Paulo Andrade. I disse punkter finder Pressenævnet ingen grund til at kritisere DR.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002