Kontakt os







 

Fejl skal også rettes på skærmen
Torsdag 20. december 2012
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Pressenævnet kritiserer DR for, at en fejl i ’21 Søndag’ kun blev rettet på dr.dk. Den skal også rettes over for seerne.
I en udsendelse den 2. oktober bragte ’21 Søndag’ historien om en række andelsboligforeninger, hvis økonomi var 'nødlidende'. Bag alle andelsboligforeninger stod den samme advokat.

Historien byggede bl.a. på, at Andelsbasen.dk havde vurderet, at 18 ud af advokatens 26 andelsboligforeninger havde en truet økonomi. Listen blev omtalt i indslaget den 2. oktober, men de specifikke navne på de 18 andelsboligforeninger blev ikke nævnt. Det gjorde de dog i en artikel på dr.dk.

Der var flere foreninger, der klagede over, at de blev nævnt på listen, idet de efter deres opfattelse ikke kunne betegnes som nødlidende. DR bad derfor en uafhængig revisor om at gennemgå økonomien hos to af de andelsboligforeninger, der havde klaget til DR. Revisoren konkluderede, at de to foreninger efter hans opfattelse ikke kunne betegnes som nødlidende. Artiklen på dr.dk blev derfor rettet og listen slettet.

Pressenævnet udtaler kritik af DR, fordi rettelsen kun er bragt på dr.dk og ikke over for seerne. Derfor pålægger nævnet DR, at rettelsen også skal læses op for seerne på DR1.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002