Kontakt os







 

Nævn frikender DR for skjult reklame
Mandag 28. november 2011
Af Stig Hartvig Nielsen
 
DR har ikke handlet i strid med reglerne i to sager om påstået skjult reklame i ’Det Nye Talkshow’ og ’Hammerslag’. Det slår Radio- og Tv-nævnet fast, efter at have behandlet klager over skjult reklame i de to programmer.
I sagen om ’Hammerslag’ havde en seer særligt klaget over udsendelsen den 2. november sidste år, hvor DR1-programmet besøgte Bornholm. Her mente seeren, at værten Peter Ingemann gik over grænsen for skjult reklame ved at nævne produktnavne på køkkenfirmaer, hårde hvidevarer, nævne de deltagende ejendomsmægleres firmanavne og blandt andet nævne, at en af præmierne var 'en Kofoed-marmelade'.

I sit svar til nævnet fremhævede DR, at når køkkenmærket nogle gange bliver nævnt i ’Hammerslag’, er det, fordi køkkenets stand kan have betydning for prisfastsættelsen af en bolig. Og med hensyn til præsentationen af de medvirkende ejendomsmæglere kan DR ikke se, at de bliver præsenteret anderledes end helt almindelig tv-praksis. Nemlig at medvirkendes navn, titel og firmamæssige tilhørsforhold bliver nævnt – nøjagtig som det også sker i for eksempel TV-Avisen.

Samlet set konkluderer Radio- og Tv-nævnet, at der ikke var tale om skjult reklame i ’Hammerslag’, og man frikender DR fuldstændig.

Nævnet lægger i afgørelsen vægt på, at når produkter og firmaer blev nævnt i ’Hammerslag’, var det neutralt og relevant i forhold til udsendelsens redaktionelle indhold.


Praktikant-Thomas reklamerede ikke med T-shirt

Radio- og tv-nævnet har også færdigbehandlet en klage over en udgave af ’Det Nye Talkshow’ fra den 1. oktober 2010.

Her var der klaget over, at 'praktikanten' Thomas Skov Gaardsvig i sammenlagt 42 sekunder af programmet var iført en T-shirt med firmanavnet ’Babysutten.dk’ påtrykt, og at det skulle være reklame for firmaet. Planen var, at værten Anders Lund Madsen skulle pjatte med T-shirten i programmet, men joken måtte stryges på grund af tidsnød.

Nævnet konkluderer, at ’Det Nye Talkshow’ ikke indeholder skjult reklame. I afgørelsen lægger nævnet vægt på, at hjemmesiden ikke blev bragt i fokus, og at den ikke bliver nævnt i programmet. Derfor vurderer nævnet, at ’Det Nye Talkshow’ ikke indeholdt skjult reklame i strid med radio- og fjernsynsloven.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002