Kontakt os







 

DR2-serien 'Jagten på De Røde Lejesvende' er på kant med straffeloven
Mandag 29. november 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Tidligere DR-korrespondent Poul Smidt kritiserer 'Jagten på de røde lejesvende' for at bruge et dokument, hvis ægthed er draget i tvivl utallige gange gennem årene som dokumentation. "Det er næppe i overensstemmelse med DRs programetik - eller straffeloven," mener han.
DRs tidligere korrespondent i Bruxelles, journalist Poul Smidt, har iflg. Journalisten.dk skrevet en længere redegørelse, der i skarpe vendinger kritiserer DR2-serien 'Jagten på De Røde Lejesvende' for at svigte kildekritikken. Poul Smidt arbejdede på DR fra1973 til 2004.

Det afgørende kritikpunkt er, at man i DR2s serie bruger en underskriftsindsamling til at dokumentere, at flere DR-medarbejdere har skrevet under på at støtte den palæstinensiske befrielsesbevægelse PFLP, der nu af USA og EU betragtes som en terrorbevægelse.

Men papirets ægthed er blevet draget i tvivl, lige siden det dukkede op første gang i 1980, fastslår Poul Smidt.

"Den 8. maj 1980 smækkede DR2s nuværende kanalchef, Arne Notkin, et dokument i hovedet på professor Svend Holm-Nielsen under et ophedet møde i Århus om Israel og Palæstina. Her var, sagde Notkin dengang, beviset for, at palæstinensernes danske venner var en samling terrorist-sympatisører. 30 år senere smækkede DR-journalist Jakob Rosenkrands det samme papir i synet på DR-journalisterne Ruth von Sperling, Jens Nauntofte og Per Schultz. Her var beviset for, at en række medarbejdere i DR ikke alene var røde lejesvende, men også terrorist-sympatisører. Det problematiske ved DR-udsendelsens genbrug er, at papiret både i 1980, i 1994, i 2002 og under optagelserne i 2010 blev afvist som et falsum forstået på den måde, at underskrifterne ikke tilhørte underskriverne," siger Poul Smidt.

"Det er næppe i overensstemmelse med DRs program-etik - eller straffeloven - at belastende beskyldninger, som er tilbagevist for 30, 16 og 8 år siden nu flyttes fra aviser til fjernsynet, som om der er belæg for beskyldningerne. Det er efter en analyse af forløbet nærmest umuligt at tro, at tilrettelæggeren kan have været i god tro," skriver Poul Smidt.

Smidt konstaterer, at DRs nuværende kanalchef, Arne Notkin, er helt centralt placeret i affæren. Han var selv i sin tid var med til at skrive en række kritiske artikler om venstrefløjen og 'terrorbevægelser' i den konservative ugeavis Weekendavisen, hvori han også brugte den omstridte erklæring.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002