Kontakt os







 

FOA melder TV 2 til Pressenævnet
Torsdag 29. juli 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Det var ikke god presseskik, da TV 2 forfulgte, skræmte og løj over for en social- og sundhedshjælper fra plejehjemmet Håndværkerhaven under optagelserne til tv-stationens indslag om påstået snyd og slendrian i hjemmeplejen. Det mener FOA, der nu iflg. Ritzau indklager TV 2 for Pressenævnet.
Den pågældende social- og sundhedshjælperen havde opdaget, at hun blev forfulgt af ukendte mænd - både til fods og i bil - og derfor søgte hun tilflugt i sin egen lejlighed og ringede til den vagthavende sygeplejerske og bad om hjælp. De ukendte mænd viste sig at være fra TV 2.

På TV 2 blev det fremstillet som om medarbejderen holdt pauser i sit eget hjem i arbejdstiden.

TV 2 var blevet gjort opmærksom på, at medarbejderen følte sig forfulgt og at hun havde ringet til sin overordnede. TV 2s medarbejdere stak i øvrigt medarbejderen en direkte løgn om, hvad de var i gang med.

Alligevel blev klippet brugt som bevis på, at den ansatte snød sig til at tilbringe en del af arbejdsdagen hjemme på privatadressen.

"Det er ganske enkelt uanstændigt," siger FOAs forbundsformand Dennis Kristensen til Ritzau.

En ekspert mener, at FOA har en god sag.

"Hvis det er rigtigt, at TV 2 kendte hjemmehjælperens forklaring, skulle den have været med i indslaget, siger ekspert i presseetik, mediejurist Oluf Jørgensen fra Danmars Medie- og Journalisthøjskole, til Politiken. "Så har TV 2 klart overtrådt reglerne om god presseskik. Stationen skal præsentere hende for materialet, lytte til hendes forklaring og bringe hendes svar i udsendelsen," siger han.

Københavns kommune har i øvrigt besluttet, at der intet er at bebrejde den pågældende social- og sundhedshjælper, som fortsætter i sit job.


Funktioner

Printervenlig version









  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002