Kontakt os






 

Pressenævn kritiserer DR-interview
Onsdag 23. juni 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Pressenævnet udtaler kritik af DR på to konkrete punkter i forbindelse med DRs gengivelse af et interview med tidligere forsvarsminister Søren Gades pressechef Jacob Winther vedr. den såkaldte lækagesag, men frifinder samtidig DR for alvorlige beskyldninger om inhabilitet, manglende kildekritik og for ikke at have ladet Jacob Winther komme til orde i sagen.
"Vi dækkede 'lækagesagen' ekstremt tæt. Og derfor er jeg tilfreds med, at Pressenævnet mener, at langt størstedelen af vores dækning var fair og afbalanceret. Men samtidig må jeg erkende, at vi har begået nogle fodfejl, som nævnet kritiserer os for. Det må vi selvfølgelig tage til efterretning," siger souschefen på TV-Avisen og ’21Søndag’, Jacob Kwon Henriksen.

Pressenævnet kritiserer to elementer i DRs gengivelse af interviewet med Winther. Det drejer sig om formuleringen, om at pressechefen ”tilsyneladende har en nøjagtig viden om, hvor oplysninger om Jægerkorpsets udstationering stammer fra”.

Oplysningen stammer fra et interview med Jacob Winther, hvor han gentagne gange fortæller, at det var Jægerkorpset selv, der fortalte TV 2 om udstationeringen. Samtidig fortæller han dog også, at han ikke er helt sikker på, at det forholder sig således. Og netop sidstnævnte fik onsdag Pressenævnet til at kritisere DR for ikke at gøre det tydeligt nok.

”Da vi lavede indslaget, mente vi, at der var dækning for vores formulering, hvor vi jo tager et klart forbehold. Vi valgte samtidig at offentliggøre interviewet i sin fulde længde på internettet, så man selv kunne tjekke indholdet. Men vi accepterer selvfølgelig Pressenævnets kritik,” siger Jacob Kwon Henriksen.

Samtidig kritiserer Pressenævnet en foromtale, der blev bragt på DR1 søndag den 14. februar. Her bliver der blandt andet sagt, at: ”Det var Forsvarsministeriets pressechef Jacob Winther, der fortalte TV 2, at de danske jægersoldater skulle til Irak.”

DR endte med ikke at bringe det pågældende indslag, og har da også allerede tidligere beklaget formuleringen i denne foromtale.

Skønt Pressenævnet altså på to konkrete punkter med den aktuelle afgørelse har kritiseret DR, har nævnet i samme ombæring sagt god for, at det var i orden at optage og bringe dele af interviewet med den nu tidligere pressechef.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002