Kontakt os







 

Hizbollahs tv-kanal hitter i Mellemøsten
Mandag 28. august 2006
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Den første golfkrig bragte nyhedskanalen CNN’s reportere ind i millioner af stuer verden over. Nu har endnu en krig gjort en tv-kanal verdenskendt. Det er Hizbollahs egen tv-kanal al-Manar, der er gået op fra en 83. plads over de mest sete arabiske satellit-stationer helt op til en 10. plads.
Det er mediebureauet Ipsos-Stat der har lavet undersøgelsen i Saudi Arabien under krigen mellem Hizbollah og Israel, skriver Børsen. Iflg. bureauet er den saudiarabiske befolkning repræsentativ for hele den arabiske verden.

Mange flere unge fulgte med i nyhederne under krigen oplyser bureauet og Al-Manar formåede - trods Israels bombninger af antenner og studier - at sende videre fra underjordiske tv-studier i Libanon.

Al-Manar betegnes som en decideret propaganda-kanal for Hizbollah, og kanalen har bl.a. siden våbenhvilen trådte i kraft sendt ucensurerede billeder af de mange libanesiske ofre og hyldet Hizbollah-lederen Nasrallah og de faldne 'martyrer' i døgndrift.

Den mest sete tv-kanal i Saudi Arabien var den saudiarabiske tv-station al-Arabiya med 40 pct. af seerne, tæt efterfulgt af al-Jazeera. Disse to tv-kanaler arbejder med en helt anden journalistisk uafhængighed og objektivitet end der er tale om for al-Manar.


Funktioner

Printervenlig version









  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002