Kontakt os







 

Ny tyrkisk klage over ROJ TV
Fredag 25. august 2006
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Radio- og tv-nævnet har modtaget endnu en klage fra de tyrkiske myndigheder over den kurdiske tv-station, ROJ TV, som regeringen i Tyrkiet, men også USA beskylder for terrorvirksomhed.
Tidligere har den tyrkiske ambassade klaget over ROJ TV, der har sendetilladelse i Danmark og som via satellit sender til kurdere i 78 lande verden over.

Denne gang er kommer klagen iflg. Berlingske Tidende direkte fra den tyrkiske hovedstad Ankara og de lokale myndigheder med ansvar for radio- og tv.

Tyrkerne mener bl.a., at ROJ TV har overtrådt det danske forbud mod at sende programmer, "som i alvorlig grad kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling - herunder navnlig programmer, som indeholder pornografi eller umotiveret vold", og at man har tilskyndet til "had på grund af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans".

ROJ TV's generaldirektør Manouchehr Tahsili Zonoozi understreger overfor Berlinsgek, at Radio- og tv-nævnet allerede har afvist at lukke tv-stationen en gang. I 2005 fastslog radio- og tv-nævnet således - efter at man havde gennemgået af en række udsendelser - at ROJ TV ikke opildner til vold og had, som påstået af Tyrkiet.

"ROJ TV er en kurdisk tv-station med kurdiske vinkler på nyhederne, og det bryder den tyrkiske regering sig ikke om," slutter Manouchehr Tahsili Zonoozi.

USA har erklæret sig enig med tyrkerne i, at ROJ TV har forbindelser til terror, og derfor har den amerikanske regering opfodret Danmark til at lukke stationen.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002