Kontakt os






 

DR erkender Malko-fejlslag
Torsdag 28. april 2005
Af Thomas Nielsen
 
Det var en fejl at droppe den daglige tv-dækning af DRs egen, prestigefyldte Malko-dirigentkonkurrence. "Vi har fået et vink med en vognstang", erkender DR2-redaktør efter lytter-, seer- og læserstorm.
Chefredaktionen i DR mente ikke, at institutionens egen, prestigefyldte dirigentkonkurrence var godt, direkte tv. Derfor valgte man for første gang i konkurrencens 40 år lange historie at droppe tv-transmissioner under dette års 14. Internationale Nicolai Malko Konkurrence for unge Dirigenter.

Og det er en fejl, erkender Carl Otto Dethlefsen, redaktør for DR2, som først bragte en temaudsendelse tirsdag aften med reportager fra den fem dage lange konkurrence i Radiohusets Koncertsal. Det er ti dage efter, at den 31-årige taiwaner Mei-Ann Chen vandt finalen med sine kontante, sikre slag.

DR-ledelsen er blevet bragt på andre tanker efter en storm af kritik fra seere, lyttere, læserbrevsskribenter og publikum i salen, som istemte et voldsomt buh-råb under den radiotransmitterede finalekoncert, da konferencieren nævnte den mangelfulde tv-dækning.

"Klassiske koncerttransmissioner gør sig ikke på tv. Der skal mere til. Derfor har vi faktisk ønsket at opprioritere dækningen denne gang. I stedet for at sende små indslag sent om aftenen i Malko-forløbet, har vi valgt at gøre konkurrencen til en temaudsendelse i prime time med tid og plads til at anskueliggøre, hvad der skiller den gode dirigent fra den mindre gode", siger redaktør på DR2, Carl Otto Dethlefsen, til Berlingske Tidende.

Han erkender, at dispositionen var en fejl.

"Vi har fået et vink med en vognstang. Det er kommet bag på os, at så mange har reageret og fortalt, at dirigentkonkurrencen er godt tv", konstaterer DR2-redaktøren.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002